Oost west thuis best!

27 juli 2015 - Maassluis, Nederland

Dinsdag 21 juli Bodensee

Nog een dagje aan de Bodensee gebleven. Het is erg warm, dus rustig aan..

Woensdag 22 juli Bodensee - Sommerach am Main

Vanochtend zijn we weer vertrokken op weg naar Kassel en de Edersee. Dat waren een beetje veel kilometers voor één dag, dus hebben we een tussenstop gemaakt op een camping in Sommerach am Main. In dat plaatsje is echt helemaal niets te beleven en de camping ligt ook nog ruim 15 kilometer van de snelweg. Het laatste wat je dan verwacht is een camping vol met Nederlanders... Maar ja hoor, in alle hoeken en gaten zie je campers, caravans en auto's met Nederlandse kentekens...

Vanaf dat we aankomen hebben we het idee dat er honderden föhns op ons staan gericht. Die warme wind is niet te harden! 's Avonds gaat het helemaal los met onweer. De lucht moet geklaard worden, dat is duidelijk!

Donderdag 23 juli Sommerach am Main - Kassel - Edersee

Vandaag was het weer een dagje jeugdsentiment voor Flip. De familie had namelijk ook enkele jaren de vakantie in Duitsland bij de Edersee doorgebracht. Dan ging men ook een dagje naar de stad Kassel en werd een bezoek gebracht aan het Bergpark "Wilhelmshöhe". Denk dan aan een een paleis en een groot park in Engelse stijl wat op een heuvel is gebouwd waardoor je veel trappen moet lopen om bij de "top" te komen. Flip herinnerde zich met name veel traptredes.. Dus wij eerst op weg naar het park. Het park zag er nog keurig uit, bleek te zijn aangelegd rond 1850, bestond nog steeds uit veel groen (uiteraard), water en heel veel stijle traptreden naar een beeld van Hercules.

Daarna richting Edersee. Het werd al snel duidelijk dat er eigenlijk maar één belangrijke reden was waarom Flip naar de Edersee wilde.. Vlakbij één van de strandjes bij de Edersee stonden enkele rotsen en daar sprongen de kinderen Van Meggelen dan vanaf in het water. Maar Flip was nog te klein en mocht dat niet van zijn ouders, te gevaarlijk ! Daar was Flip het uiteraard niet mee eens maar op die leeftijd had hij nog niet zoveel in te brengen... De frustatie van het als enige niet van de rots mogen springen zat blijkbaar nog hoog, want de rotsen moesten koste wat het kost gevonden worden en hij wilde er bij voorkeur uiteraard (alsnog) afspringen... De Edersee is zo'n 27 kilometer lang, dus dat kon nog een heel gezoek worden.. Gelukkig zagen we al snel toeristeninformatie en zo kwamen we er achter waar het ongeveer zou moeten zijn.

Eerst de camper maar geparkeerd op een camperplaats die ook nog eens vlak bij de beruchte rotsen zou liggen, met mooi uitzicht over de Edersee. Later eerst aan de wandel gegaan, op zoek naar de rotsen... Dat werd een mission not accomplished.

Bij het laatste rondje op de camping, blijken camperaars vlak naast ons een plaatje van een Berner Sennen te hebben. Ik kan mijn ogen niet van "Maestro" af houden.. Wat een mooie pups zouden dat worden..

Vrijdag 24 juli Edersee - Dortmund

Vanochtend weer op zoek gegaan naar de rotsen en zo waar gelukt ! De rotspartij bleek niet zo imposant te zijn als in de herinnering van Flip en bovendien is het niet zulk lekker weer. Kortom reden genoeg om de rotsen alleen van een afstandje te bekijken en ze verder te laten voor wat het was.. Het viel op dat verder helemaal superrustig was op de Edersee, en dat ondanks dat het toch behoorlijk hoogseizoen is ?

's Middags even gaan winkelen in Dortmund en, een beetje als afsluiter, samen een supergrote heerlijke pizza gegeten. Op de camperplaats in Dortmund hebben we overnacht waar we als kers op de taart lek gestoken zijn door muggen!

Zaterdag 25 juli Dortmund - Maassluis

Letterlijk en figuurlijk zijn we door weer en wind veilig thuis gekomen. Het zit er op.

De afgelopen maanden duurden aan de ene kant een eeuwigheid en zijn aan de andere kant omgevlogen. Het eerste wat in ons opkomt is dat we ons echte geluksvogels voelen dat we dit hebben mogen doen in deze fase van ons leven. Genieten van al het moois wat Europa te bieden heeft. En mede daardoor ook weer extra genieten van wat Nederland te bieden heeft.

Even er helemaal tussenuit en alleen hoeven na te denken over je bestemming van die dag en wat en waar we gaan eten.. Niet weten welke dag het is, laat staan welke datum. Hele gebruikelijke dingen als de afwas en boodschappen waren helemaal niet vervelend als je de tijd hebt. Drie maanden zonder tv en eens niet iedere dag internet, whats app en facebook. En eens geen vakliteratuur lezen. Gemist ? Nee, zeker niet. Ik hoop dat we dat een beetje vast kunnen houden.

De afgelopen maanden waren mogelijk omdat onze familie thuis van alles voor ons regelde en in de gaten hield (bedankt nogmaals Ingrid, Jolanda en Els) dan wel extra moeders bezocht (bedankt Ella en John).

En camperen/kamperen ? Dat hebben we een beetje geleerd. Het is een wereld op zich, maar wel één die ons heel goed is bevallen. De flexibiliteit en daarmee vrijheid van en met een camper is ongekend. Camperplaatsen (de parkeerplaatsen speciaal voor campers met camperfaciliteiten zoals elektriciteit, vuil water lozen en schoon water tanken) bleken toch niet zo aan ons besteed te zijn. Een plekje op een campings vonden wij toch veel gezelliger. De leukste/fijnste campings voor ons bleken de meest eenvoudige te zijn geweest. Weinig faciliteiten, maar wel een leuk/mooi plekje.

Dit was dus het laatste verslag. Iedereen ook heel erg bedankt voor de reacties. Dat hebben we heel erg leuk gevonden!  Hopelijk zien we jullie allemaal weer snel!

1. Robert:
    27 juli 2015
    Superleuk om de verhalen gevolgd te hebben en top dat ik jullie onderweg nog mocht ontmoeten!
    Mooi om te horen dat jullie genoten hebben en welkom thuis weer in het ook zo mooie Maasluis!
    Zie jullie snel!
  2. Heleen:
    27 juli 2015
    Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt, en wat een gaaf verslag zeg, alsof je zo met jullie mee aan het rijden bent.
    Zal niet meevallen weer thuis en het "gewone" leven te moeten volgen. Maar wel heerlijk om aan terug te denken.
  3. Wil:
    27 juli 2015
    Welkom thuis en dank voor de leuke verhalen.
    Wil
  4. Ellen:
    27 juli 2015
    Ahhh mooie afsluiting luitjes! Super dat jullie zo n reis hebben kunnen maken en dat wij daar van hebben kunnen meegenieten! Dankjewel.
    Hou het vast en geniet weer van het thuis zijn. Zo ervaren wij het iedere keer.
    Tot gauw, liefs El x
  5. Betty:
    28 juli 2015
    Heb genoten van de mooie reisverhalen. Fantastisch dat jullie zo'n mooie reis hebben gemaakt. En als je zelf de verhalen achteraf weer leest, blijft het levendig. En dan nu weer thuis. Al jullie vrienden en familie zullen weer blij zijn dat jullie weer terug zijn. Hoop snel met je te mogen afspreken, Danielle! liefs, Betty
  6. Ron Suisse:
    28 juli 2015
    Welkom thuis, heerlijke stukjes waren het xx
  7. Aad An en ton:
    28 juli 2015
    welkom thuis!! Nog lekker ff nagenieten.
  8. Ella:
    28 juli 2015
    Fijn dat jullie weer gezond thuis zijn. En ma graag extra bezocht hoor. Xx
  9. Ton en Miran:
    28 juli 2015
    Welkom thuis !!!! Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Ik hoop dat het weer snel mooi weer word, zodat jullie hier ook nog even van de zomer kunnen genieten.
  10. Tanja:
    Hoi,
    Wat fijn dat jullie zo'n geweldige tijd hebben gehad! Ik hoop dat ik jullie blogs nog heel lang kan bewaren;-) Genoeg plekken die ik nu ook graag wil zien...
    Welkom thuis! X
  11. Debby:
    Welkom thuis! Mooi reisverhaal! Tot gauw! XXX
  12. Marc & Petra:
    29 juli 2015
    Super leuk om jullie verhalen gelezen te hebben en wat een schitterende foto's. Mooie ervaring en weer veilig thuis. Tot snel x
  13. Jeroen:
    30 juli 2015
    heel leuk verhaal (zie het helemaal voor me) : )