The Vanillia girl

10 juli 2015 - Bled, Slovenië

Zondag 28 juni - Molunat - Prapatno

Vanochtend zijn we vertrokken uit Molunat, het dorpje met de baai waarin de rotsblokken leken te zijn rondgestrooid. Gisteravond zagen we Bowie overigens even niet. Mevrouw bleek achter de camper op haar rug te liggen en acht paar handen, van het Italiaanse gezin achter ons op de camping, waren Bowie aan het aaien.. Tja, dan heb je niet te klagen..

Wat trouwens ook grappig is, en helemaal niets met zondag 28 juni te maken heeft.., is de drinkbakken die we op terrassen en restaurants voor Bowie krijgen. Dat varieert van asbak (het water dat daar in past is 1 slok voor Bowie.. ) tot recent een champagnekoeler (Bowie was immers "a classy dog..").

Maar verder met 28 juni. Na een kilometer of dertig te hebben gereden, passeerden we een dorpje waar diverse touringcars stonden geparkeerd. Opeens herinnerde ik me dat ik in de reisgids iets gelezen had over het bewuste dorpje, Cilipi. Iedere zondagochtend, na de kerkmis, wordt er een folkloristisch spectakel opgevoerd. Dat willen we (vooral Flip natuurlijk ;)) niet missen. Het toeval wilde dat wij dus net rond die tijd daar reden. Dus camper geparkeerd en vol verwachting klopte ons hart. De lokale bevolking had zich voor de zang en dans uitgedost in traditionele kleding en we kregen een leuke Kroatische versie van "so you think you can dance" met live zang en muziek. Zonder gekheid, het was echt leuk vond ik dan...

Na de voorstelling zijn we gereden naar Prapatno, een plaatsje aan het begin van het schiereiland Peljesac. Een prachtige baai, de mooiste die we tot nu toe hebben gezien in Kroatie, met daarachter een grote camping. Op de camping staan heel veel grote oude olijfbomen en in veel bomen zitten al veel olijven. Iets meer dan aan het exemplaar in onze tuin (...). We hebben ondertussen al wel gemerkt dat des te groter en mooier de plek is, des te lastiger het is om Bowie te laten zwemmen in de zee. Vooral de plaatselijke bevolking is er niet altijd van gecharmeerd nu we meer richting hoogseizoen gaan. Die moet dus maar even wachten tot morgenochtend vroeg voor haar duik.

Maandag 29 juni - Prapatno

Dagje niets gedaan op de camping en de baai (op een duik in de baai na dan omdat de parasol een stuk de zee in waaide..). Ook hier is het water in de baai overigens weer prachtig van kleur en heel helder. Dat laatste is vooral prettig als er zeeëgels zijn. Die zijn er veel aan de zijkant op rotsblokken. De zeeëgels die we hier zien zijn zwart van kleur, kwa grootte tussen een pingpongbal en een tennisbal in en hebben lange punten. Als je gestoken wordt schijnt het alleen maar pijn te doen en gelukkig verder geen consequenties te hebben. Op de camping zagen we nog iets bijzonders. Op een auto was een tent gezet. Zoiets hadden we nog nooit gezien.

Dinsdag 30 juni - Prapatno - Viganj

Aangezien het redelijk warm is en Bowie toch niet zo makkelijk (lees zonder verwachte problemen) de zee in kon, hebben we besloten verder te rijden op het schiereiland. Ook hier zien we onderweg veel heuvels, bergen met heel veel bomen, alles ziet er enorm groen uit en weinig bebouwing.

Ook zien we regelmatig langs de weg waarschuwingsborden voor wilde zwijnen. Gelukkig is het bij waarschuwingsborden gebleven en hebben we ze niet van dicht(er)bij hoeven te bewonderen (...). Verder veel visserij, gezien de vele kurken die we in de zee zien drijven (het lijken net banen in een openluchtzwembad). Op het schiereiland zien we ook weer enorm veel wijnstokken en wijngaarden. Gezien de vele plekken waar wijn wordt verkocht is Kroatische wijn blijkbaar nogal populair ?

Na daar wat te hebben rondgereden (en een drietal campings te hebben gelaten voor wat het is)  zijn we terecht gekomen in het stadje Viganj. Een klein dorpje aan zee waar heel veel watersporten worden gedaan, windsurfen,kitesurfen, etc. We zitten op een camping aan het (kiezel)strand die door een familie wordt gerund en zien vanaf onze plek de kites door de lucht. Voor de komende dagen wordt dit onze nieuwe stek.

's Avonds lopen we langs de zee en zien bij een surfschool bordjes met bekende uitspraken van allerlei mensen. Louis van Gaal hangt er als enige Nederlander tussen... Zijn uitspraak ben ik nou zo slim of jij zo dom is dus zelfs in Kroatie bekend..

Woensdag en donderdag 1 en 2 juli - Viganj

Juli alweer. De eerste twee maanden zit er op. Laatste maand van onze mini sabbatical :(.

Vandaag lekker van het zonnetje genoten en weinig gedaan. 's Ochtends is het hier vrijwel windstil tot een uur of twaalf, één. Dan komen de windsurfers en kitesurfers al aan met hun materiaal. En dan begint het te waaien, de hele middag tot begin van de avond. Iedere dag weer zo schijnt het. Als we op het strand zitten is het net alsof wij het publiek zijn en de wind- en kitesurfers voor de mensen op het strand een voorstelling geven. Het is een fijne relaxte plek hier, niet te toeristisch, waar alles om de watersport draait en iedereen daarvoor hierheen lijkt te komen (behalve wij dan weer die hier bij toeval terecht zijn gekomen..). Wij dachten overigens dat windsurfen een beetje passé was, maar als we naar al die surfers hier kijken, is dat dus blijkbaar niet het geval..

Omdat Bowie ook vakantie heeft (...) hebben we Bowie de afgelopen dagen ook een ijsje gegeven. Toen we voor de tweede keer met Bowie een vanille schepijsje gingen halen, werd ze al begroet door de verkoopster "ah there is the Vanilla girl again".

Vrijdag 3 juli - Viganj

Vanochtend hebben we een bootje gehuurd en hebben we gevaren langs de kust. Eerst een stukje langs de kust van het schiereiland waarop we zitten en daarna tussen en langs verschillende mini-eilandjes. Kroatie heeft enorm veel eilandjes, maar sommige zijn eigenlijk een verzameling rotsblokken met heel veel bomen erop en mini strandjes. Die hebben we ook gezien. Sommige zijn iets groter en op enkele kan je dan weer wat drinken en/of eten.

Captain Flip loodste ons s'ochtends door redelijk rustig water.'s Middags begon het weer (behoorlijk) te waaien en was het dus weer feest voor de surfers.. Lang verhaal kort te maken, als een paar verzopen katten kwamen we uiteindelijk aan .. De golven klotsten tegen ons bootje en over ons heen.. Bowie bleek toch ook niet zulke zeebenen te hebben want ze kroop in de ruimte van de zwemvesten toen de zee wat roeriger werd.. En dan hebben we het nog maar niet over het feit dat we het idee hadden in een slalom terecht te waren gekomen, waarbij wij een pion waren en de kite- en windsurfers om ons heen flitsten.. Gelukkig is alles goed gegaan.

Het scheelde overigens niet veel of we waren als een Robinson Crusoe gestrand... 's Ochtends sloeg de motor al enkele keren opeens af, maar Flip kon de motor dan weer starten. Rond het middaguur gebeurde dat dus weer en lukte het Flip niet om de motor weer te starten. En daar dreven we dan.. Een behulpzame Kroaat schoot ons te hulp, maar kreeg de motor ook niet aan de praat. Uiteindelijk de verhuurder gebeld en die kwam er met een speedboot aan.. Probleem met de benzine bleek het euvel te zijn ? Gelukkig de rest van de middag geen problemen meer gehad..

Zaterdag 4 juli - Viganj

Lekker relaxdagje gehad. En event van de dag: Flip heeft zijn baard afgeschoren na zich zo'n maand niet te hebben geschoren!

We realiseren ons dat we voor de eerste keer deze vakantie in het plaatsje en op de camping geen auto's met Nederlandse kentekens hebben gezien. Het blijft bijzonder dat waar je ook bent, je altijd wel weer ergens Nederlanders tegen komt. Maar nu dus niet.

Zondag 5 juli Viganj - Split

Vanochtend vroeg zijn we vertrokken naar Split, zo'n 300 kilometer noordwaarts. Het voelt (en is) al een beetje als een stukje terugreis. Ook vandaag is het weer enorm rustig op de tolweg.

We moe(s)ten dus ook weer de grens met Bosnie Herzegowina passeren. Deze keer zijn we voorbereid en hebben we Bowie's dierenpaspoort bij de hand. Als we met de camper afremmen gaat Bowie, die normaal tussen Flip en mij op de grond ligt, meestal zitten, nieuwsgierig als ze is. Dat was nu, bij de grensovergang, ook het geval. De vriendelijke kijkende grensbeambte kijkt de camper in, ziet op ongeveer een meter afstand de kop van Bowie en stelt ons dan de vraag of we een hond hebben.... (???). Aan ons antwoord was geen ontkomen aan... We moeten de camper aan de kant zetten en de beambte wil graag de papieren van Bowie zien. Ze blijft lang weg en uiteindelijk mogen we weer doorrijden. Naar onze paspoorten heeft ze geeneens gevraagd, laat staan in gekeken..

Rond het middaguur zijn we aangekomen op een camping vlakbij Split. Lekkere ruime en grote plekken met gelukkig de nodige schaduw, want net als in Nederland is het hier nu bloedheet. Naar Split gaan we nu nog maar even niet, dat is veel te warm !

Eind van de middag komen naast en schuin tegenover ons twee Poolse gezinnen staan. De vakanties lijken in Europa nu echt te zijn begonnen gezien de vele kinderen die we op de camping zien. De Poolse gezinnen lijken de hele Poolse Intertoys mee te hebben genomen.. We zien van alles uit de campers komen.. Waterglijbanen, opblaasboten met daaraan vast grote luchtbedden, buitendouches, elektrische steppen, speedboot, etc. De kinderen hoeven zich in ieder geval niet te vervelen..

Maandag 6 juli - Split

Flip is de warmte nogal zat en ziet het niet zitten naar Split met Bowie te gaan. Ik ben toch wel benieuwd naar Split en ben alleen met de bus gegaan. De bus vertrekt vlakbij de camping en het is een ritje van maar een minuut of twintig. Zo rond half negen ben ik in het centrum van Split.

De combinatie van de geschiedenis van Split en van wat je daar nog van ziet maakt Split bijzonder. Wat is het geval ? Een Romeinse keizer heeft rond 300 na Christus (even geleden dus..)  een heel groot paleis in Split laten bouwen. Nadat de beste man was overleden is dat paleis voor allerlei doeleinden gebruikt en in de loop van de eeuwen is er in feite een stad gebouwd/geworden binnen de "oude" paleismuren. Het oorspronkelijke paleis staat er natuurlijk niet meer spik en spam bij. Je moet het doen met resten van muren e.d. De historici weten wel behoorlijk goed hoe het paleis er uit moet hebben gezien omdat de gewelven onder het paleis zeer goed bewaard zijn gebleven. Dat is zo omdat de bewoners van de "begane grond" gaten in de grond maakten en hun afval er in gooiden. De "kelders" hadden echter dezelfde structuur en vormgeving als de "begane grond" en hoger. De kelders bleven zo geheel in stand en zijn rond 1950 uitgegraven. In de kelders/gewelven kan je rondlopen. Dat heb ik ook gedaan. Met het achterliggende verhaal is het dan extra bijzonder om daar te lopen. Bijkomend voordeel was dat het heerlijk koel daar was..

Ik heb diverse foto's gemaakt maar het is haast niet mogelijk om wat je ziet in foto's vast te leggen.

Begin van de middag ben ik met de taxi terug gegaan naar de camping. Het was ondertussen enorm warm en ik had geen puf meer terug te gaan naar de bushalte en te wachten op een bus..

Dinsdag 7 juli Split - Rovinj

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken, rond zeven uur. Er moesten kilometers gemaakt worden, zo'n 500, met als bestemming Rovinj in Istrië, het meest toeristische deel van Kroatië.

We maken weer gebruik van de tolweg waar het opnieuw enorm rustig is. We begrijpen er niets van. Er moet toch vrachtverkeer zijn. Afstanden overbruggen via de reguliere wegen is behoorlijk tijdrovend. Het valt ons ook op dat op lange stukken totaal geen bebouwing is. Wat een contrast met de Randstad..

Eenmaal bij Istrië aangekomen zien we ook voor het eerst in Istrië de gele M van McDonald. Flip snakte naar een Bigmac dus even tussenstop bij de Mc en daarna naar Rovinj. Het is nog steeds enorm warm en de wind voelt als een warme fohn. Beslist geen lekkere warmte, onderweg zagen we dat het rond de 33 graden was.

In en rond Rovinj zijn er meerdere campings. De minicamping is al vol (!), de tweede minicamping houdt siesta en dus besluiten we naar de vakantiefabriek te gaan die er vlak naast ligt. Deze camping is andere koek dan we gewend zijn.. Als ik vraag of er plek is krijg ik een lijst mee met daarop de data dat percelen gereserveerd zijn. Ik mag rondkijken en als ik iets naar onze zin heb gevonden kan ik terugkomen. In de bloedhitte sjok ik over het terrein. Het zweet staat op mijn voorhoofd, zoekende naar een redelijk plekje met schaduw. Het terrein is supergroot en het is in deze hitte ondoenlijk het hele terrein te bekijken. Uiteindelijk kies ik voor een plek dichtbij de ingang en sanitair, in de schaduw.  De rest van de dag zitten we uitgeteld voor de camper in de schaduw. Nu we een zwembad op de camping hadden, leek het mij wel lekker nog even af te koelen in het zwembad. Als ik daar rond een uur of half zes ben, ben ik blij dat er nog een vrij stukje in het zwembad is. Overal zie ik kinderen en volwassenen in het zwembad staan of springen, Ff baantje trekken wordt lastig..

Op het terrein van de camping staan (uiteraard) diverse vuilnisbakken en aan afvalsplitsing wordt (serieus!) van alles gedaan. Dagelijks zien we verschillende mensen (die niet op de camping werken) op fietsen, brommers etc. uit afvalbakken plastic flessen en blikjes halen. Alles wordt in grote zakken gedaan en meegenomen. Zo zullen ze wat geld (bij?) verdienen ?

Woensdag 8 juli - Rovinj

Vanochtend ben ik op de fiets naar Rovinj gegaan. Ik zou vanochtend op verkenning gaan en misschien zouden we vanavond met z'n drieën dan gaan. De bewaker bij de poort adviseerde me via het fietspad langs de zee te fietsen. Zo gezegd, zo gedaan. Daar ging ik. Ik heb enkele tussenstops gemaakt, wat een bloedhitte en die heuveltjes zijn dan niet fijn. Het stukje kust was wel heel mooi en leuk om langs te fietsen.

Rovinj zelf ligt op een rotspunt wat vroeger een eiland was. We hebben ondertussen het nodige gezien maar de ligging van Rovinj, ogenschijnlijk op een eiland en dan gebouwd direct naast de zee, is prachtig. In het centrum smalle straatjes met oude huizen, het ziet er heel mooi uit. Wat ik heel grappig vond, was toen ik in een oud smal straatje langs de zee liep, zouden kunnen mensen in de zee aan het zwemmen waren.

Op de terrassen was het niet zo druk. Ik kwam nog aan de praat met een Kroaat hierover en hij vertelde dat de prijzen de afgelopen jaren vervijfvoudigd (!!) waren. En ik moet toegeven, ook wij dachten dat het goedkoper was in Kroatie. Vooral de campings zijn echt heel duur vergeleken met de landen waar we hiervoor zijn geweest (alhoewel het nu ondertussen hoogseizoen is). Ook drankjes zijn bijvoorbeeld bijna even duur als in Nederland.

De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan. Morgen is het weer tijd om te vertrekken!

Donderdag 9 juli Rovinj - Ljubljana - Bled (Slovenië)

Vannacht waaide het als een gek. We hoorden de luifel heen en weer klappen en 's nachts is Flip er zelfs uit gegaan om de luifel op te halen. Vanochtend zelfs een soort van fris, dit zijn wel even andere temperaturen... Voor vertrek eerst afrekenen bij de camping. Als we de Kuna's (de Kroatische munteenheid) omrekenen, ruim 60 (!!) euro per nacht. Deze camping staat met stip op de duurste camping waar we tot nu toe hebben gestaan..

Zo'n drie weken geleden hebben we al een klein stukje door Slovenië gereden, toen we vanuit Italië kwamen en op weg waren naar Kroatië. Aangezien we nu geen specifieke reiswensen hebben besluiten we terug te gaan naar Slovenië. We weten eigenlijk niets van het land en nu we er zo dichtbij zijn is het een mooie gelegenheid er rond te kijken.

We zijn eerst gereden naar Ljubljana (ja hoe spreek je dat in hemelsnaam uit ? joepjana blijkt het te zijn..). Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië. We hadden geen idee wat te verwachten van het land, laat staan de hoofdstad. Allebei dachten we dat het een arm land was met dito prijspeil. Wat parkeren betreft klopt ons idee, 0,70 per uur in de hoofdstad, hmm niet slecht.  De hoofdstad is mooi, schoon, delen zelfs chique. Het is een graadje of 23 schatten we en we wandelen in het centrum over bruggen en pleinen, in brede autovrije straten met grote oude statige panden in goede staat. Veel winkels die we ook zo in de koopgoot zouden kunnen tegenkomen. We zijn er toch een beetje verbaasd over. De prijzen zijn vertrouwd, vergelijkbaar met Nederland.. Door het centrum van de stad stroomt een rivier waar je doorheen kunt varen in een soort rondvaartboot. We zijn aangenaam verrast. Wat een mooie stad!

Na er een paar uur te zijn geweest vertrekken we en rijden we binnen een uurtje naar Bled. Bled is een klein plaatsje dat ligt aan een mooi meer (met weer prachtig helder water) dat omgeven is door bossen en bergen. In het midden van het meer ligt een klein eilandje waar een kerkje op is gebouwd. Het ziet er heel mooi uit. De camping ligt ook aan het meer. Hier gaan we overnachten.

Vrijdag 10 juli Bled

Vanochtend worden we wakker met een zonnetje waarin we kunnen ontbijten. We besluiten een rondje meer van Bled te gaan doen. Wandelschoenen (lees teva's..) aan en daar gaan we. Grote delen kan je direct langs het water lopen en kan Bowie in het water. Af en toe is er een terras waar je iets kan drinken en de grootste tijd heb je uitzicht op het kleine eilandje met de kerk en de achterliggende bergen. Relaxed wandelen in een mooie omgeving.

Verder eind van de middag nog stukje gevaren op het meer. Het was leuk hier, maar morgen vertrekken we weer!

1. Heussies:
    10 juli 2015
    Klinkt allemaal weer heerlijk! Geniet van jullie laatste weken. xxx
  2. Sonja:
    11 juli 2015
    Valt me wel wat tegen dat het daar wat kosten betreft gelijk aan nederland is, hoorde altijd maar verhalen dat het spot goedkoop was, niet dus.zo uit jullie verhalen toch wel zeer de moeite waard om te bezoeken, en Daan, wat een weelde hè die teva,s niet super sexy maar je kan er bergen mee beklimmen en mee zwemmen,was weer leuk verhaal heb het met veel plezier gelezen,net of ik ook een beetje mee op reis ben, liefs
  3. Ron Suisse:
    11 juli 2015
    Inderdaad super mooi dat Rovinj ben ik vroeger toen het nog Joegoslavië was geweest, en geniet er het laatste maandje nog van xx
  4. Nancy:
    11 juli 2015
    Word steeds nieuwsgieriger naar Kroatië.... De vakanties zijn hier ook begonnen! Tenminste die van de kinderen dan (en dus ook een beetje die van mij). Heerlijk!!!
  5. Gina:
    Leuk verhaaltje weer!!
  6. Ton en Miran:
    11 juli 2015
    Wat een mooie verhalen. Leuk om dit allemaal te lezen. Geniet nog even goed van jullie mini sabbatical.
    Heel veel groetjes !!!!!!
  7. Nicolette:
    11 juli 2015
    Klinkt allemaal heerlijk. Mooie omgevingen, veel te zien en superrrr relaxed. Oftewel geniet er nog lekker van met z'n 3tjes! (Met zalige ijsjes voor vanille girl, tis tenslotte nog vakantie, :-))
  8. Joke en Hans:
    11 juli 2015
    Wat vliegt de tijd, gelukkig nog een hele maand fijne verhalen tegoed! Die Bowie zal ook wel flink moeten afkicken van al haar zwempartijen, aaien, en ijsjes :-) liefs en groetjes!
  9. Betty:
    12 juli 2015
    Hele leuke reisverhalen weer! Ik word zelf zo ook nieuwsgierig naar Kroatië. En de foto's zijn ook prachtig.
  10. Hans Wijker:
    12 juli 2015
    Hi Danielle en Flip,
    Ik vind het ontzettend leuk om jullie reisverslagen te lezen. Jullie genieten er duidelijk van. Ik wens jullie nog een paar hele mooie weken toe.
    Groeten,
    Hans
  11. Debby:
    14 juli 2015
    Ziet er goed uit! En leuk reisverhaal! Geniet er nog even lekker van:) X
  12. Ellen:
    17 juli 2015
    Leuk zeg, mooie kiekjes ook! Genieten maar :-)
  13. Wil:
    20 juli 2015
    Net terug uit Kreta. Weer leuk om het allemaal te lezen.