De eerste dagen aan het camperen

8 mei 2015 - Annecy, Frankrijk

Zondag 3 mei 2015 (Maassluis - Han-sur-Lesse)

Vanochtend half 11 was het eindelijk zover, onze D-day, vertrek voor 3 maanden met onze nieuwe vriend, de "Hymer Van". Helaas was het er niet meer van gekomen om alles uit te testen of een proefrit te maken... we leren hopelijk snel (....). Niet alleen wat de techniek van de camper betreft, maar ook de gewoontes.. Zo blijken "camperaars" onderweg ook naar elkaar te zwaaien.. We maken snel nieuwe campervrienden ;).

Zo'n trip met een camper is voor een paar groentjes zoals ons best wennen, en ook voor Bowie (ondanks dat Flip al diverse malen had verteld dat we met de camper op pad zouden gaan en dat Flip er van is overtuigd dat Bowie alles begrijpt).

De eerste test bij het wegrijden was overigens of we alles goed hadden ingepakt of dat we gek zouden worden van het gerammel. Ik vind dat we wel geslaagd zijn voor die test :).

Bestemming voor vandaag was Han-sur-Lesse in de Belgische Ardennen. In feite eerste tussenstop voor La France, waar we hopelijk de komende maand als God in Frankrijk gaan leven..

In Nederland was het weer bij vertrek redelijk, maar het werd steeds somberder en het ging steeds harder regenen. Je krijgt wat je verdient durf ik nu alleen niet te zeggen....

In Han-sur-Lesse hebben we overnacht we op een camperplaats, in feite is dat een parkeerplaats voor alleen campers (het woord "camperplaats" zegt het eigenlijk al...). De "parkeerplaats" heeft dan wel faciliteiten zoals electriciteit, tappen van schoon water en vuil water te lozen en het chemisch toilet te legen. Welkom in de camperwereld...

In de namiddag hebben we door het (toeristische) stadje gewandeld, wat gedronken, etc. De beroemde grotten van Han zijn met Bowie in the house geen optie.... Dat was wel jammer, zeker nu het weer ging regenen... Heerlijk zo'n natte hond.. Gelukkig hebben we de waterblazer meegenomen, die zo blijkt nu, voor veel meer kan worden gebruikt dan alleen Bowie droog blazen (namelijk droog blazen van natte schoenen, loopplank voor Bowie, etc.).

In de camper wat gegeten en daarna avondwandeling met Bowie en zo waar was het weer helemaal opgeklaard, een heerlijk avondzonnetje. Daar krijg je pas echt een vakantiegevoel van! Genieten !

Eenmaal terug van de avondwandeling mochten we de verrassingsbox van Hans en Joke openen. Wat een leuke dingen hebben ze er in gedaan (met sublieme uitleg) !

Na de avondwandeling aan de koffie en thee met de "Maassluis" mokken van Margret. Daarna Amaretto en Bailey van Gerard en Nancy. Wat zijn we verwend! En ook aan Bowie is gedacht met wat lekkers en een speeltje van Carlijn.

Morgen vertrek richting Elzas, Straatsburg, Flip verheugt zich al op de wijnen uit die streek ;). Zouden ze daar ook Hertog Jan verkopen ?

Maandag 4 mei 2015 Han-sur-Lesse - Straatsburg

Vandaag de volgende etappe voor de boeg op weg naar het (hopelijk) zonnige zuiden van Frankrijk. Vanuit de Belgische Ardennen naar het Franse Straatsburg.

Ondanks dat het "maar" zo'n 350 kilometer is hebben we er toch zo'n 5 uur over gedaan. Wel wat tussenstops, maar zo lang waren die ook weer niet. De snelheid van het rijden met een camper ligt vééél lager dan het rijden met een normale auto hebben we wel gemerkt.

Rond een uur of half drie kwamen we aan in Straatsburg. Een toch wel redelijk grote stad met zo'n 400.000 inwoners. Dan merk je al dat rijden in een stad met een camper toch wel wat anders is dan in een klein stadje of de snelweg..

Dankzij Flip's stuurmanskunsten en geduld en de Michellin gids vonden we een plekje om de camper te parkeren. Dat valt in zo'n stad niet echt mee. Ondanks dat onze camper nog geeneens een bakbeest is, zijn de gemiddelde parkeerplekken uiteraard veel te klein voor een camper.

Straatsburg is echt een hele mooie stad. Er zijn ook diverse Europese instanties gevestigd. De thermometer gaf ondertussen ruim 25 graden aan. Behoorlijk warm dus en wat een verschil met gisteren overdag!  Net nadat we aangekomen waren heeft Bowie een duik genomen in de fontein bij de Universiteit van Straatsburg. Zo die was lekker afgekoeld...

Door Straatsburg stroomt de Ill en op boten op de Ill zijn diverse terrassen. Daar hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Daarna Straatsburg (Strasbourg op z'n Frans) een beetje verkend en vooral de wijk "Petit France" is zo leuk! Een aanrader. Prachtige oude panden, smalle straatjes, heel sfeervol en leuke traditionele winkeltjes (niet echt te vergelijken met de koopgoot). Verder bleek vandaag dat niet alleen mensen in kauwgom stappen.. Bowie had vandaag kauwgom onder zijn poot!

Eind van de middag hebben we de camperplaats opgezocht die al vol bleek te zijn. We mochten op het veldje ernaast parkeren. Daar hebben we lekker buiten gegeten rond een uur of acht. Nog een heerlijke temperatuur. Stukje langs de Rijn gewandeld met Bowie. De rijnaken lagen aangemeerd.

Morgen verder de Elzas in. We zijn benieuwd!

Dinsdag 5 mei 2015 Straatsburg - Colmar

Vanochtend vertrokken vanaf Straatsburg om een stukje van de wijnroute door de Elzas te gaan rijden. Dat is aan ons als wijnliefhebbers wel besteed ;).

Maar voordat we dat gingen doen zijn we eerst naar "Mont Sainte-Odile" gegaan. Het is een klooster dat ligt op zo'n 800 meter hoogte. Dat was voor de eerste keer een beetje klimmen met de camper. De motor trok het gelukkig goed.

Rond het klooster was het heel mooi en er was een geweldig uitzicht over de omgeving. Bowie mocht niet mee, dus we hebben elkaar afgewisseld met het bekijken. Flip had nog het geluk een mini concert van nonnen en priesters bij te mogen wonen. Ok, het is iets anders dan Pearl Jam, maar toch..

Na Mont Sainte Odile zijn we gereden naar Ribeauville. Een klein plaatsje met de nodige "vakwerkhuizen". Dat zijn zeer oude huizen geverfd in allerlei kleuren met daarop houten balken. Het ziet er heel vrolijk uit. Helaas mochten er auto's door het centrum rijden, hmmm, dat paste iets minder goed in het plaatje...

Onderweg naar het volgende plaatsje zagen we overal de wijnstokken. Heel veel wijnstokken... Tja, die wijn komt er natuurlijk niet zomaar..

Volgende bestemming was Riquewihr. Volgens de reisgids "de parel van de Elzas". Dat wilden we niet missen natuurlijk. En de reisgids had niet overdreven. Het stadje was wat ons betreft het pareltje van vandaag! We waren niet de enige die gelezen hadden dat het een pareltje was zo bleek. Gelukkig viel het nu nog mee, maar hoog zomer zal dat niet mee vallen vermoeden we..

Kleine stadjes zijn erg charmant, maar in kleine stadjes valt het helemáál niet mee om daar de camper te kunnen parkeren. Desondanks mission accomplished.

Na Riquewihr was het tijd om een plek om te overnachten te zoeken. Dat werd Colmar en na nu twee dagen op camperplaatsen te hebben overnacht besloten we nu te kiezen voor een camping. Even douchen, wassen en vééél meer ruimte dan op een camperplaats. De camping is aan een rivier gelegen en we hebben een groot grasveld met vrij zicht voor ons. Heerlijk. Bowie heeft de hele avond buiten gelegen.

Woensdag 6 mei 2015 Colmar

Vandaag besloten om onszelf een rustdag te geven, we hebben immers vakantie...

Flip is wat aan het rommelen met de camper (ondertussen hebben we alles al drie keer anders ingedeeld en hebben we geconstateerd dat we misschien toch wel iets te veel bij ons hebben...). Ik ben met de route bezig en ben op de fiets naar het centrum van Colmar gegaan en heb een minitochtje met een soort van gondel gemaakt. De wijk "Petit Venice" was echt de moeite waard, maar de verzadiging na de stadjes van gisteren met alle vakwerkhuizen is al enigzins opgetreden..

Verder beetje op en rond de camper gehangen. Af en toe wat wolken maar verder regelmatig zonnetje en de temperatuur is prima. Niets te klagen.

Morgen gaan we afzakken in Frankrijk. Vive La France !

Donderdag 7 mei 2015 Colmar - Annecy

Vanochtend eerst het volledige camperritueel gedaan, schoon water tanken en de vuil watertank en het chemisch toilet legen. Als je het een paar keer gedaan hebt reuze eenvoudig, maar de eerste keren toch een beetje zoeken naar de handigste methode..

Dan vervolgens op weg naar de volgende bestemming, Annecy.  Het is weer heerlijk weer en bijna zonde om (bijna) de hele dag in de camper te zitten. Desondanks besloten toch maar te doen, want er is nog zo veel wat we willen zien, in alleen Frankrijk al.

De navigatie leidt ons al snel vanuit de Elzas naar Zwitserland. 50 euro armer en een Zwitsers snelwegvignet rijker rijden we al snel door Zwitserland en vele tunnels. Wat hebben Nederlandse wegenbouwers het toch makkelijk...

Rond het middaguur besluiten we bij een wegrestaurant wat te gaan eten. Dat was wel wat anders dan AC restaurants.. We worden bediend door obers in lange schorten. De bratworst en wiener schnitzel smaakte er extra lekker door... Het prachtige uitzicht verhoogde ook de feestvreugde.

Uiteindelijk arriveren we na nog een kleine tussenstop, met weer prachtig uitzicht op het landschap en de bergen, in Annecy. Daar zoeken we een camping op en genieten we van het zonnetje. Morgen gaan we Annecy bekijken dat aan een groot mooi meer ligt en de bergen in. Wordt vervolgd!

1. Els:
    8 mei 2015
    Heel leuk het reisverslag en aan de foto met jullie en Bowie te zien: echte vakantiegangers!
    Geniet ervan en wij wachten tot het volgende verhaal
  2. Ron Suisse:
    8 mei 2015
    Prachtig, blijven genieten :-)
  3. Marielle:
    8 mei 2015
    Wat leuk om jullie reisavontuur te lezen, geniet ervan! Xxx
  4. Tara:
    8 mei 2015
    Aaah, wat klinkt dat leuk! Ik snap helemaal het vakantiegevoel wat je benoemd. Natuurlijk snapt Bowie het, slim nichtje!
  5. Ella:
    8 mei 2015
    Wat een belevenissen in de eerste week en wat leuk geschreven. Kijk al uit naar je volgende verhaal . Veel liefs xx
  6. Erik en Annique:
    Flip en Daan,

Wat leuk om jullie reisavontuur te lezen en dat jullie heerlijk genieten met zijn drieën!

Xxx
  7. Marc & Petra:
    8 mei 2015
    Super leuk verslag en mooie foto 's.......lekker genieten van julkie reis en tot 5 Juni...Alcudia Beach!!!!!!
  8. Renessa:
    8 mei 2015
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen!
    Geniet!

Renessa
  9. Arie:
    8 mei 2015
    Wat een leuke verhalen, Annecy is een top bestemming..! Veel plezier en zeker een ijsje eten in t centrum van Annecy, heerlijk ...
  10. Nancy:
    8 mei 2015
    Wat heerlijk dit! Als jullie 3 maanden genieten, mag ik vast wel even 10 minuutjes besteden onder werktijd om jullie avonturen te lezen en de foto's te bekijken. En ja, ik geloof dat ik jaloers ben :-)
    Wat klinkt het heerlijk, tot aan het legen van het chemisch toilet aan toe! Die vrijheid, echt waanzinnig. Erg leuk dat wij als thuisblijvers een beetje mee mogen genieten door deze blog. Nu is het in Maassluis natuurlijk ook niet rot hè, haha.... Wij zitten in de tweede vakantie week van school en dat geeft ook op een bepaalde wijze wat vrijheid. In de ochtend geen gehaast en gedoe met de kinderen die iets "moeten" (naar school, naar het KDV). Nee, zij kunnen gewoon blijven liggen, leuke dingen doen of ze slapen lekker bij opa en oma (zoals afgelopen twee nachten). Op bevrijdingsdag was het een klein feestje op het parkeerterrein bij het stadhuis met in de avond Wolter Kroes en ach, of je fan bent van zijn muziek of niet, het is een prima mogelijkheid er een feestje van te maken! En dat hebben we dan ook maar gedaan ;-). Weinig animo van de voetbalmannen/-vrouwen trouwens! Het was heel gezellig met Denise, Marielle, Joelle en de oom en tantes van Mariel. En zo waren er nog wel een aantal, Petra, Barbara, Gemma... Ook heb ik nog even naar Margret gezwaaid.
    Woensdag was er weer "gewoon" zwemles van Dean en dat gaat prima. Dus dat is lekker. We hopen op een A diploma voor de zomervakantie!
    En nu.... Is het alweer bijna weekend! Straks de jongens ophalen in Scheveningen en dan naar de verjaardag van Nick. morgen een voetbalfeestje (Flip, we nemen een extra biertje) en daarna naar het verjaardagsfeestje van Sharon. Gezellig dus en genoeg te doen.
    Knuffel voor Bowie en X voor jullie!
  11. Ramona:
    8 mei 2015
    Wat leuk zeg! Leuk verhaal en mooie foto's. Ben benieuwd naar het vervolg... Geniet!!
  12. Wendy:
    8 mei 2015
    Jullie hebben al weer een hoop meegemaakt zo de eerste dagen. Geniet er lekker van en ben benieuwd naar jullie volgende verslag!
  13. Ton:
    9 mei 2015
    Leuk verslag en leuke foto's.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes Ton. (En Miran).
  14. Danny&Karin:
    9 mei 2015
    Hallo lieverds, wat verschrikkelijk leuk om op deze manier jullie avonturen een beetje te kunnen volgen! Het klinkt allemaal super! Geniet ervan, we kijken al uit naar jullie volgende verslag xx
  15. Margret:
    9 mei 2015
    Eindelijk is het zover lekker genieten van jullie reis, al veel mooie dingen gezien en leuke foto`s. leuk verslag, zo blijven wij allemaal goed op de hoogte van jullie avonturen. Groetjes en veel liefs xx
  16. Heussies:
    9 mei 2015
    Bonjour! Net zelf terug van een lange vliegreis. De eerste was draait al weer en John is natuurlijk naar de winkel.
    Heerlijk dat jullie zo genieten en wat leuk dat het thuisfront zo een beetje met jullie mee mag genieten!
    Bisous XX
  17. Joke en Hans:
    10 mei 2015
    Hoi vakantiegangers
    Er schuilt een leuke schrijfster in je Daan! Zo blijven we mooi op de hoogte. Als we het verslag lezen merken we al dat iedere dag ervaringspunten voor het diploma Ervaren Campeerders oplevert ;-) jullie gaan ongetwijfeld met glans slagen! Veel plezier en wij kijken uit naar het vervolg van jullie reis xxx
  18. Nicolette:
    10 mei 2015
    jullie verhaal en fotos. Al veel gezien zeg in die paar dagen en de foto van bowie in de fontein hahaha top! Ben benieuwd naar het vervolgverhaal . Genieten!
  19. Patricia:
    12 mei 2015
    Hey reizigers! Wat leuk om mee te kunnen genieten van jullie avonturen. Ik krijg zelf helemaal zin in een lange zomervakantie hihi.. En wat hebben jullie in 1,5 week al veel gezien en dan hebben jullie nog zo'n lange tijd te gaan... heeeeerlijk! Veel plezier en groetjes en knuffels XXX
  20. Debby:
    12 mei 2015
    Hello Flip en Daantje, ziet er goed uit! Leuk om te lezen en wat een mooi uitzicht over de Elzas. Ik ben benieuwd naar de volgende foto's. Geniet er lekker van en ik hoop dat jullie weinig natte hond in de camper krijgen:) Kus voor jullie en Bowie X
  21. Aad An en ton:
    13 mei 2015
    wat een leuk verslag!! Heerlijk genieten van jullie vrijheid. Wij hebben er een weekje van mogen proeven op Ibiza. We zijn benieuwd naar de volgende belevenissen.
  22. De ponnen:
    13 mei 2015