Na regen komt zonneschijn en over geluksmomenten in de Ardeche

13 mei 2015 - Orange, Frankrijk

Lieve familie en vrienden, allereerst bedankt voor jullie leuke en lieve reacties op ons eerste verslag. Hierbij deel 2.

Vrijdag 8 mei 2015 Annecy

Vanochtend eerst de bestelde broodjes bij de receptie van de camping opgehaald. Hmmm, dat kamperen is zo slecht nog niet. We hoeven geeneens naar de plaatselijke boulangier te lopen. En als er één ding is wat Fransen kunnen, dan is het wel lekkere croissantjes en petit pains bakken.

De dag was met een strak blauwe lucht begonnen dus dat beloofde veel goeds. Op naar Annency. De stad ligt aan een groot meer met prachtig helder blauw groen water. De camping ligt op een berg met her en der tussen de bomen zicht op het meer. Het is nog lekker rustig op de camping, veel plaatsen zijn onbezet.

Rond een uur of tien zijn we vanaf de camping gaan wandelen naar het meer en de stad. Een wandelingetje van een minuut of twintig, goed te doen. Eenmaal beneden liepen we langs de jachthaven naar de stad. Wat een mooi gezicht al die witte jachten en schepen in dat blauw groene water.

Tijdens onze vakantie in Zwitserland hadden we een bootje gehuurd om te varen op het meer van Lugano. Daar denken we nog steeds met zo veel plezier aan terug dat we de verleiding niet konden weerstaan om ook hier een bootje te huren. Helaas begon het weer al wat onrustiger te worden. We hebben het gelukkig droog gehouden, maar het was wel wat fris. Maar wat is dat meer en de bergen er om heen prachtig. In de zomer schijnt het in Annecy enorm druk te zijn en dat begrijpen we wel.

Daarna zijn we naar het stadje zelf gaan lopen. Op een terasje wat gegeten en gedronken. En toen regen, heel veel regen. En daar zit je dan met Bowie, een aardig stukje van de camping af en geen regenjas of parapu... Uieindelijk is Flip een paraplu gaan kopen en zijn we, nadat de ergste regen was opgehouden, terug gegaan naar de camping. We hebben een indruk opgedaan van Annecy en die was zo dat we er wat mij betreft graag een keer terug naar willen gaan.

We hebben overigens gemerkt dat Bowie de echte kampeerder in ons midden is. Ze ligt buiten totdat we gaan slapen en je merkt gewoon dat ze zo blij is. Ze doet ook al snel nieuwe contacten op de camping op:
- door water drinken dat de buren voor het koken wilden gebruiken;
- ze kreeg de restanten van de gebraden kip van de andere buren; en
- een Frans jongetje van de camping was niet bij Bowie weg te slaan. Trots als een pauw liet hij Bowie uit op de camping. Zo leuk om te zien!

Nu we overigens bijna een week onderweg zijn merken we dat deze manier van reizen ons erg goed bevalt. De planning was om morgen de bergen in te gaan. De weersvooruitzichten zijn echter zodanig dat dat geen goed plan is (leve weeronline/hoe deden kampeerders dat vroeger?). Los daarvan had ik gelezen dat de Route des Grandes Alpes (een historische autoroute door de Alpen) zo mooi was. Dat is zonder meer zo, maar, bij nader inzien, voor ons wellicht nog iets te hoog gegrepen na voor het eerst een kleine week op pad te zijn met een camper..

We gooien de planning dus om en vertrekken morgen al bijtijds naar de Ardéche. Voor mij de reden om ook naar Frankrijk te gaan (voordat ik las wat Frankrijk nog meer heeft te bieden/ik begrijp je nu hoor Dick O.).

Zaterdag 9 mei 2015 Annecy - Chauzon (Ardeche)

Vroeg uit de veren en op naar de Ardeche. Een kleine 300 kilometer te overbruggen voordat we kunnen genieten van (hopelijk) een lekker zonnetje. Laten we hopen dat de Piet Paulusma van weeronline het bij het juiste eind had.

Bij vertrek uit Annecy nog geen goed weer en dat bleef zo totdat we ongeveer 80 kilometer voor Chauzon (hartje Ardeche) zaten. Daar begon de temperatuur ongeveer iedere 10 kilometer met 1 graad te stijgen. Mmmmm lekker ! Vlakbij nog even tussenstop bij Flip's favoriete M, die van Mc Donald.

Langs de weg stonden diverse kramen met streekproducten. Daar heb ik fruit en heerlijke noga gekocht. Het zag er ook zo mooi uit!  Verder overal weer wijnstokken en wijnhuizen. We zitten midden in het gebied van de Rhone.

Eenmaal in de Ardeche staan we op een kleine camping die de ANWB gids als een "charme" camping had omschreven. En dat was niet overdreven. Alhoewel de camping al wat gedateerd is, is de ligging fantastisch. Dichtbij de belangrijkste bezienswaardigheden die we de komende dagen gaan bekijken en direct aan de rivier de Ardeche. We zien de kano'ers zo voorbij peddelen. Voor Bowie is het ook geweldig, keer op keer wandelt hij de rivier in.

Verder geen asfalt op de camping en heel veel groen. Het ziet er eigenlijk uit als een groot grasveld met heel veel oude bomen waar het gras op sommige plekken hoog staat. Op de camping is het verder enorm rustig, Naast wat stacaravans op het terrein, staat er welgeteld 1 tent en 3 supergave oude VW busjes! Lekker rustig, alle ruimte en vrij zicht. Prima plek dus om als uitvalsbasis te dienen om de Ardeche te verkennen en bovenal lekker te relaxen.

Vanmiddag hebben we lekker aan de rivier gezeten, het uitzicht is echt geweldig vinden we. Genieten in meervoud. Sabbatical zoals het hoort te zijn :).

Zondag 10 mei Chauzon

Vandaag zijn we niet met de camper op pad geweest en hebben we lekker van het mooie weer genoten op de camping. De Fransen met de tent zijn vanochtend vertrokken evenals de VW busjes, dus we hebben het hele terrein voor onszelf. Ongelofelijk! Op een uithoek van het terrein staan ook kersenbomen. De kersen zien al mooi rood en ik heb er een paar gegeten. Lekker! Verder worden we bijna de hele dag getrakteerd op fluitconcerten van vogels. Het draagt allemaal bij aan een vakantiegevoel.

Tussen de middag stokbrood met de aardbeien die we gisteren langs de weg hebben gekocht. Ze lijken zo veel lekkerder te ruiken en vol van smaak te zijn dan de aardbeien thuis of beeld ik me dat in ? Eén van de aardbeien in het bakje had een hele bijzondere vorm, het leken wel twee mensen die hun armen in de lucht staken uit van blijdschap. Ik heb er een foto van gemaakt. Wat mij betreft voorlopig het symbool van onze vakantie!

Verder is Flip er even met de fiets op uit gegaan. Dat bleek een mini Alpe d'Huzes te zijn geworden... En op de oude fiets van zijn vader is dat een (nog) grotere opgaaf te meer omdat de fiets niet meer elektrisch is wat ooit wel het geval was. De omgeving leent zich dus met deze temperaturen en uitrusting niet zo om te verkennen met de fiets..

Ik heb lekker aan de rivier de Ardeche gezeten. Daar natuurlijk geen zandstrandje, maar grote keien. Als raskampeerder ben ik daar gelukkig wel op voorbereid met mijn speciaal voor de vakantie gekochte, jaja, Teva's. Wel in zilveren uitvoering dat dan weer wel...En mijn eerste boek gelezen op mijn ereader die ik van mijn collega's voor mijn afscheid heb gekregen. Dat beviel goed zo in de Dukdalf stoelen (toch nog een stukje Maassluis mee genomen)..

Voor het avondeten zijn we voor de eerste keer met de Skottelbraai aan het werk gegaan, een soort multifunctionele barbeque voor het buitenkoken. Een aanrader wat ons betreft en we zijn van plan als het weer het toelaat en we op een camping zitten met de Skottelbraai gezellig te gaan koken.

Maandag 11 mei 2015 Chauzon

Zo de eerste week zit er op en vandaag was het weer tijd om wat van de omgeving te zien. Vandaag zijn we naar misschien wel de bekendste bezienswaardigheid gegaan, de Pont d'Arc, een enorme rotsboog die op een hoogte van zo'n 60 meter de Ardeche overspant. Het llichwater heeft zich in de loop der tijd een weg door de rotsen gebaand.

De camping ligt zo'n 15 kilometer er vanaf en na een half uurtje rijden zijn we er. Nadat we hebben geparkeerd en een kort stukje hebben gelopen, hoort Bowie het water en begint ze haar pas te versnellen. Ettelijke keren loopt ze het water in en uit en je ziet haar genieten. Het is ook voor ons zo leuk te zien! Dat ze af wil koelen begrijpen we. Wij wilden na de regen in Annecy warm(er) weer en dat hebben we gekregen ook.. Op enig moment gaf de thermometer vandaag bijna 35 graden aan! Hmm, dit is toch wel weer erg warm....

De Pont d'Arc is een heel mooi stukje natuur met gelukkkig geen restaurantjes of zo. Het is er nu nog niet zo druk en dan kan je hier echt genieten van de omgeving. Dat zal in juli en augustus wel anders zijn vrezen we..

Daarna even wat gegeten en gedronken vlakbij de Pont d'Arc en daarna weer de camper in. We hebben een stukje door de "Gorges de L'Ardeche" gereden. Regelmatig zijn we gestopt bij uitkijkpunten. Wat een prachtige natuur ! Voor de liefhebber, de "gorges" zijn ontstaan doordat de Ardeche in de loop van miljoenen jaren de kloof in het kalksteenplateau heeft uitgesleten.

Verder valt het ons op dat we opeens heel veel Nederlandse auto's hier zien. We zijn duidelijke niet de enige die de Ardeche mooi vinden...

Daarna weer genoeg gedaan voor vandaag. De Skottelbraai wacht op ons !

Dinsdag 12 mei 2015 Chauzon

We hebben besloten morgen weer te vertrekken en vandaag nog even van de prachtige omgeving bij de camping te genieten.

Een van  de bekendste activiteiten in de Ardeche is per kano door de Ardeche of een andere river varen. Ik wilde dat heel graag ook doen, maar ja, met Bowie is dat toch wat lastig..

De eigenaar van de camping, een superaardige Fransman die bovendien ook nog zeer goed Engels spreekt, was hulpvaardig en heeft een kano (of kayak?) naar een punt gebracht en vanuit daar hebben we toch een stukje op de Ardeche gepeddeld mét Bowie. Helaas is acht kilometer (de minimumafstand) een beetje te veel van het goede met Bowie, maar we hebben er toch een beetje van kunnen proeven. Heel leuk!!

Toen ik vanmiddag weer grond onder mijn voeten had en bij de rivier zat hoorde ik opeens allerlei bellen. Het bleek dat een kudde geiten aan de andere kant van de rivier liepen. Het past allemaal in het plaatje van de charmecamping :).

Verder is me duidelijk geworden dat ik veel te veel wilde doen en om te voorkomen dat we alleen maar aan het rijden zijn, hebben we besloten de Dordogne over te slaan en nu richting het Zuidwesten van Frankrijk te gaan.

Woensdag 13 mei 2015 Chauzon - Orange

Vandaag was het tijd om weer verder te gaan, er is nog zo veel te zien en te doen!

Vanochtend zijn we eerst naar Balazuc gegaan, village de caractere. We waren er al rond een uur of negen. Het stadje is tegen de rotsen aan gebouwd en ligt in een prachtige omgeving. Het leek of de tijd had stil gestaan. Zowel de omgeving als de wijze waarop het stadje hierin paste maakte indruk!

Daarna zijn we gereden naar Orange. Ik geloof niet dat er enig verband is met de Oranjes.. In Orange zijn we naar het amfitheater gaan kijken. De temperatuur was ondertussen aardig opgelopen, maar het was zeker de moeite waard. Het amfitheater was nog in een wonderbaarlijk goede staat en het was weer rustig. Toen was het tijd om op een terrasje te gaan zitten en wat te drinken.

En daarna wilden we wat kilometers maken om naar Carcassonne in de Languedoc te gaan. We waren al een uur of 2,5 onderweg toen het mij een goed plan leek de foto's van de afgelopen dagen door te nemen. En toen state of shock. Waar is de camera ???? Ik was degene die vandaag allerlei foto's had gemaakt en de camera dus had gedragen.. Na de camper dus drie keer ondersteboven te hebben gekeerd (zo veel plaatsen waren er niet waar de camera kon liggen), was er maar één conclusie mogelijk, in de camper lag de camera in ieder geval niet... Dit was niet echt wat ik verstond onder relax- en sabbaticalgevoel...

Meest voor de hand lag dat ik de camera op het terras in Orange had laat liggen...   Geen idee natuurlijk wat de naam of het adres van het terras was... Lang verhaal kort te maken, tourist office gebeld en het uitgelegd, telefoonnummers van de zaken gekregen, gebeld en uiteindelijk (details volgen tzt wel..), bleek ik inderdaad de camera daar te hebben laten liggen! Dus weer 2,5 uur terugrijden naar Orange.. Daar om 7 uur aangekomen, snel camping gezocht en hier blijven we nu maar overnachten en morgen weer terug richting Carcassonne...

1. De ponnen:
    13 mei 2015
    Nou Daan en Flip, je verhaal leest lekker weg!! Carlijn ligt inmiddels in bed, maar die heeft morgen wat te lezen. We moesten erg lachen om Bowie haar capriolen en charme offensief op de camping.geniet !!!! Dikke kus van ons
  2. Tanja:
    14 mei 2015
    Ohh wat klinkt het allemaal geweldig! Geniet ervan, maar daar twijfel ik niet aan;-) xx
  3. Mathilde:
    14 mei 2015
    Wat leuk dit en zoals je jullie belevenissen omschrijft.... het is al eerder gezegd je hebt talent haha. Super om te lezen dat jullie er zo van genieten samen met Bowie. In die kano GEWELDIG!! X
  4. Nancy:
    14 mei 2015
    Bedankt weer voor het leuke reisverhaal! De foto's in de Ardeche laten wel zien dat het er inderdaad schitterend is! Zo ook dus voor ons weer wat reistips dankzij jullie :-)

Het reisverhaal is ook goed voor de lachspieren. Ik zag Boqie al helemaal staan drinken uit het water van de buren. Ach, op een hond zo lief en met zo'n koppie wordt toch niemand boos! De foto in de kano is ook super. Over foto's gesproken... Je camera!! Pffff..... Ik kan me voorstellen dat dat momentje niet had gehoeven in deze 3 mnd, maar gelukkig is de camera terecht en al je foto's die je tot nu toe hebt gemaakt ook. Het stelt je weer even op scherp zullen we maar zeggen!

Skottelbraai is super hè! Wist helemaal niet dat jullie die (mee) hadden. Lekkere recepten bij je? Prima ingredienten daar natuurlijk voor lekkere gerechten! Lieve 3, geniet verder!
  5. Christa Jongejan:
    14 mei 2015
    Wat heerlijk zeg!! Super leuk om te lezen en wat moet het fantastisch zijn als je nu al zoveel mooie dingen hebt gezien en dan weet dat jullie nog heel veel weken meer hebben!!! Enjoy!!!
  6. Ella:
    14 mei 2015
    Hartstikke leuk om jullie verhalen te lezen en wat een geluk dat de camera er nog lag. Nu maar genieten van de kastelen in Carcassone.xx
  7. Ton:
    14 mei 2015
    Klinkt goed allemaal,je kan echt proeven dat jullie lekker aan het genieten zijn.
    Veel plezier.

groetjes Ton en Miran.
  8. Betty:
    14 mei 2015
    Mooie beschrijving van jullie reis. Jullie genieten, zo te horen. Het is ook extra gezellig met Bowie, hij maakt een hoop contacten. Heerlijk genieten, zonder dagelijkse stress. Goed idee!
  9. Ron Suisse:
    14 mei 2015
    Heerlijke allemaal, dat stukje van flip op de fiets spreek mij het meest aan, misschien wel in september de Mount Ventoux :-)
  10. Joke en Hans:
    Hallo daar,
    Hebben jullie onze voetstappen al gezien, vanaf Annecy komen jullie op plekken waar wij ook gelopen hebben ;-) daarom hebben wij nog een tip voor jullie.... er is een bamboebos in die regio stuur de details ff via whats app. Veel plezier verder met zn 3en xxx
  11. Karin:
    14 mei 2015
    Wat klinkt het heerlijk!! Ik was al aan vakantie toe, maar nu nog meer. Hopelijk heb je deze trip niet al te veel meer "Danielle" acties. Deze voegen we weer toe aan de lijst haha. Have fun!!
  12. Heussies:
    14 mei 2015
    Heerlijk dat jullie zo genieten van al het moois wat op jullie pad komt!! xx
  13. Sharon Kluiters:
    He Flip En Daan en Bowie,
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben en leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan!!! liefs sharon
  14. Renessa:
    15 mei 2015
    Wederom weer genoten van jullie verslag, vooral over de super kampeerder genaamd Bowie ;).
  15. Arie:
    15 mei 2015
    Genieten..! Goed te lezen en te zien hoe het jullie daar vertoeven..! Tot het volgende verhaal.. X
  16. Wil:
    15 mei 2015
    Via Dick op jullie logger geattendeerd. Heel leuk allemaal.
    Blijf er van genieten.
    Via deze weg ook nog de groeten aan Tara (studie inmiddels afgerond?).
    Wil
  17. Nicolette:
    16 mei 2015
    Weer heerlijk genoten van jullie verhalen en fotos. Bedankt dat ik mag meegenieten met al t moois en leuks wat jullie tegenkomen Xx. ( hihi camera.. een danielle actie ;-)) en gelukkig weer goed gegaan :-))
  18. Marc & Petra:
    16 mei 2015
    Wat heerlijk om te zien en te lezen dat jullie het goed hebben.ook mooi om te lezen dat Bowie geniet........Mooie plaatjes en Frankrijk blijft een fantastisch mooi land......gelukkig hebben we de foto 's nog!!!!!!!!
    Geniet lekker van alles en elkaar en benieuwd naar het volgende reisverhaal......bonnes vacances x
  19. Nelly:
    16 mei 2015
    Wat een heerlijke verhalen, je kunt schrijfster worden!
    Ik print ze uit, dat leest gezelliger.
    Lieve groet voor beiden, aai voor Bowie, Nelly
  20. Patricia:
    17 mei 2015
    Wat een verhalen weer! Heerlijk om te lezen en mee te genieten van de foto's. Erg gelachen om je "aardbeienbeleving" hihi.. En wat een geluk van jullie camera. En er blijft nog genoeg Frankrijk over voor een volgende keer :-) Heerlijk! Veel plezier verder!!
  21. Martin en Marianne:
    17 mei 2015
    Wat een leuk verslag en schitterende foto's. Ik zou zeggen "Keep on rollin" en hou hem tussen de lijntjes. Fijne trip verder, groetjes Marianne en Martin en dikke X Tieme.