Au revoir France, ola Espana !

20 mei 2015 - Zaragoza, Spanje

Donderdag 14 mei 2015 Orange - Carcassonne

Vanochtend opnieuw (....) vertrokken uit Orange naar Carcassonne. Nieuwe ronden, nieuwe kansen zeggen we dan maar..

Vandaag realiseerden we ons ook dat we echt al van alles achterop campers hebben gezien. Van fietsen (zie je heel veel) tot vandaag rolstoelen en rollators (!). Dat biedt perspectief, camperen kan dus echt tot je er letterlijk en figuurlijk bij neervalt...

In Frankrijk zijn er zoals bekend veel tolwegen. Een (oud) collega van mij bracht de tolbadge onder de aandacht. Gewoon in Vlaardingen bij de ANWB gekocht, achter de voorruit en gaaaan.  De pas wordt gescand en achteraf volgt de incasso van je eigen rekening. Echt heel makkelijk, niets geen geklooi met betalen. Een aanrader wat ons betreft.

Omdat we vandaag dus wat kilometers moesten maken hebben we ook voor de eerste keer zelf wat eten klaar gemaakt onderweg. Op een picknickplek eitje gebakken voor op het stokbrood. Op zich niets bijzonders, maar je realiseert je op zo'n moment wel hoe makkelijk een camper dan is.

Uiteindelijk bereikten we Carcassonne. Een redelijk grote stad die uitgestorven bleek. Doel in Carcassonne was de vestingstad (in feite de "oude" stad ("la cité") in de huidige stad) omgeven door bijna drie kilometer stadsmuren. Volgens de reisgids "Disneyland, maar dan in het echt". We hebben er ons over verbaasd in wat voor goede staat de "vestingstad" was. De bouw begon in de zesde eeuw en dertien eeuwen is ge- en verbouwd. We hebben er een tijdje doorgebracht. Het was er gezellig druk, leuke terrasjes (de natuurlijke omgeving helpt dan ook wel..) en winkeltjes. Weer was redelijk, beetje bewolkt, maar prima temperatuur om door zo'n stad te slenteren (daar word je niet echt blij van bij een graadje of 30).

De weersvooruitzichten zijn de komende dagen echter niet zo goed, dus we moeten nog gaan beslissen wat we gaan doen. Het oorspronkelijke plan volgen of het roer opnieuw omgooien.. Hmm, daar gaan we maar eens een nachtje over slapen..

Vrijdag 15 mei 2015 Carcassonne - Lourdes

Zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam zong Rob de Nijs. Nu kunnen wij zingen zachtjes tikt de regen tegen de camperramen. Gisteravond hadden we regelmatig een buitje en vannacht en vanochtend ook. We hebben het weer in de regio gekeken en gesproken met de receptioniste van de camping. Blijkbaar daalt de temperatuur in bijna heel Frankrijk vandaag met zo'n tien graden! We hebben desondanks besloten min of meer het oorspronkelijke plan te volgen en niet naar het mooie weer te gaan rijden. Dat moet nog maar even wachten. We hebben nog 2,5 maand te gaan (er zit al bijna weer een halve maand op!) en de echte warme maanden (hopen we) komen er nog aan. Op een gegeven moment zagen we onderweg overigens dat het 9 graden was!!

Bestemming voor vandaag is Lourdes. Als Maria nog een gaatje heeft, hebben we nog wat verzoekjes.. Maar daarvoor moeten eerst zo'n 250 kilometer worden afgelegd. Onderweg naar Lourdes en ook in Lourdes regent het hard, heel hard. Zo hard dat we het niet zien zitten naar de bezienswaardigheden te gaan, maar besluiten direct naar een camping te rijden. Daar blijven we de rest van de dag. Hopelijk is het morgen (iets) beter en kunnen we wat van Lourdes zien.

Zaterdag 16 mei 2015 Lourdes - Gavarnie

De Franse weergoden zijn ons goed gezind ! Vanochtend was het in ieder geval droog. Een hele verbetering ten opzichte van gisteren..

Vanaf de camping zijn we door een park in de richting van de basiliek gelopen. We passeerden allereerst de grot. In 1858 zou een 14-jarig meisje "Bernadette" daar de maagd Maria 18 keer hebben gezien en gesproken. Nadat Bernadette daar Maria had gezien is er een bron ontstaan die daar sindsdien stroomt. Het water in de grot zou geneeskundige krachten hebben.

In de grot was er een mogelijkheid om direct vanaf de bron water te drinken of er in te baden. Mannen en vrouwen werden gescheiden. Mensen stonden in lange rijen te wachten op hun beurt. We zagen heel veel zieke mensen in rolstoelen. Het maakte op mij enorm veel indruk. Waar nieuwsgierigheid ons naar Lourdes bracht, was voor vele mensen Lourdes wellicht een laatste strohalm, de laatste hoop op genezing. Het voelde bijna genant daar als "toerist" rond te lopen.

Daarna een plaats waar mensen kaarsen konden ontsteken voor hun dierbaren. We waren 's ochtends vroeg en er was nog ruimte voor meer kaarsen. Ik denk dat als je aan het einde van de dag komt, dat er haast geen plek meer is

We liepen een stukje verder en we kwamen bij de werkelijk prachtige basiliek uit. Daar begon (buiten) een dienst om 9 uur, geheel in het Italiaans. Het was er enorm druk. Mensen uit allerlei landen, "gewone" mensen, mensen in rolstoelen, heel veel soldaten, nonnen, etc. Er werden af en toe liederen gezonden en als zo'n mensenmassa dan zachtjes begint te zingen, maakt dat (op ons) veel indruk.

Op enig moment werden we aangesproken dat honden niet waren toegestaan. Bowie had dus de primeur als hond zijnde bij de basiliek rond te lopen.. Op dat moment scheidden de weg van Flip en mij zich.. Ik zou nog een paar foto's maken en Flip dan opzoeken.. Jammer genoeg kon ik Flip niet meer vinden en bereiken...

Flip zat te wachten bij de hoofdingang en heeft duizenden (!!) mensen voorbij zien komen in die uren dat hij daar heeft gezeten. Hij schatte dat zo'n 1.000 mensen een foto van Bowie hebben genomen.. Eén van de bezoekers heeft nog wat water uit Lourdes aan Bowie gegeven... Laten we hopen dat we daardoor extra lang van Bowie kunnen genieten..

Uiteindelijk hebben we elkaar weer gevonden op de camping. Vanaf daar zijn we gereden naar Gavarnie. Het weer was ondertussen wonderbaarlijk opgeknapt, een mooie blauwe lucht met hier en daar een wolkje.  Het is één van de beroemdste landschappen van de Pyreneëen. Ten zuiden van het dorpje ligt de "Cirque de Gavarnie" , een bergketen in de vorm van een amfitheater. Het is werkelijk supermooi en we hadden enorm veel geluk dat het weer zo goed was. De toppen van de bergen waar nog sneeuw op lag staken zo mooi af tegen de blauwe lucht en omgeving is heel mooi.

We zijn uiteindelijk rond een uur of zeven naar de camperplaats bij Gavernie gegaan. Daar hebben we lekker buiten gezeten in het zonnetje. Het is de meest mooie en bijzondere camperplaats waar we tot nu toe hebben gestaan. Midden in de bergen en een prachtig uitzicht :).

Maar morgen is het weer tijd om te vertrekken!

Zondag 17 mei 2015 Gavarnie - Biarritz

Vanochtend vertrokken uit Gavarnie om richting de Franse kust (uiterste zuidwesten van Frankrijk, 30 kilometer van de grens van Spanje) te rijden. We hadden zo'n kleine 300 kilometer te overbruggen, waarvan een deel te rijden door de Pyreneëen. Gelukkig is het overal nog behoorlijk rustig en dat rijdt voor Flip toch nog wat relaxter met al die haarspeldbochten. Vanochtend kwam er op enig moment een heel convooi met auto's met wielrenners en wielrenfietsen voorbij. In het gebied waar we zitten worden begrepen we vaak etappes van de Tour de France gereden. Wellicht gingen ze alvast oefenen ?

Tegen het begin van de middag hebben we een tussenstop ingelast in Espelette. Een klein authentiek dorpje dat bekend staat om met name rode pepers die tegen de gevels van huizen hangen te drogen. Dat was nog steeds het geval. Leuk om te zien. Daarnaast was er toevallig vandaag een rommelmarkt. Met helaas ook echt rommel... Geen leuke dingen op de kop getikt dus. In zulke plaatsjes zie je ook veel winkeltjes met streekproducten. We hebben rauwe ham uit Baskenland gekocht, lekker voor bij de meloen die we langs de weg hebben gekocht.

Bij vertrek uit Espelette moesten er keuzes worden gemaakt.. Het weer was onwaarschijnlijk opgeknapt en we keken weer naar een strak blauwe lucht. Volgens het boek "1000 plekken die je écht gezien moet hebben" was Biarritz de koningin der badplaatsen en de badplaats van koningen. Toch maar kijken dan. En het moet gezegd worden, het is écht heel mooi. Het ligt prachtig aan de Atlantische oceaan welke voortdurend slaat tegen de kust met rotsen. Daarbij een mooie promenade en gebouwen. Wij waren er heel erg van gecharmeerd. Het deed me denken aan een stukje Scheveningen bij het Kurhaus, maar dan veel ruimer opgezet, wat mondainer en zonder de strandtenten zoals we die in Nederland zien. Heel relaxte sfeer, je ziet overal mensen op bankjes en muren zitten, op het gras, etc. Wat ons betreft een aanrader. Het is ook de officieuze hoofdplaats van Europa voor surfers (@ Jeroen/geen kites gezien?). Toen we terugliepen naar de camperplaats zagen we heel veel surfers in de oceaan liggen en surfen, we denken wel zo'n 100. Leuk om te zien.

De camper konden we helaas nergens kwijt in de buurt van het strand, steden als Biarritz zijn er simpelweg niet op gebouwd, te oud en te vol gebouwd. We hebben daarom besloten te overnachten op de camperplaats in Biarritz. Met alle campers op een rijtje. Voor nu prima oplossing. Morgen als het mooi weer is relaxdagje in een plaatsje verderop.

Maandag 18 mei 2015 Biarritz - San Sebastian

En vanochtend was het nogal bewolkt, dan maar doorrijden naar Espana ! Op naar San Sebastian, een kort stukje vanaf Biarritz. Even de grens over en je bent er.

We zitten nu in Spaans Baskenland en overal zie je plaatsnamen en uitdrukkingen in het Spaans en Baskisch. Aan dat Baskisch is echt geen touw vast te knopen. Het doet me nog het meest denken aan Mexicaanse plaatsnamen, niets Spaans of Frans aan in ieder geval.

Bij aankomst in San Sebastian eerst maar naar de camping gereden. Het weer was ondertussen opgeklaard en Flip had besloten niet naar de stad te gaan. Toen we naar de camping reden zagen we de grote boulevard en het strand van een afstandje. Het zag er mooi uit.

Ik overwoog nog met de bus naar San Sebastian te gaan. Bowie had in ieder geval niet met de bus meegemogen. Alleen small of medium size dogs... die op je schoot kunnen zitten. Tja, met een beetje fantasie kan Bowie wel op je schoot zitten...

Uiteindelijk zijn we allebei op de camping gebleven om van het lekkere weer te genieten. Helaas was dat van korte duur...

Wel heel goed internet/wifi op de camping. We hebben vooraf besloten alleen van internet/what's app e.d. gebruik te maken als we wifi hebben. Eerlijk gezegd is het een verademing het niet altijd te hebben. Het geeft zo'n rust. Zouden we thuis eigenlijk ook moeten doen.. Vanmiddag heb ik op reislogger op de kaart zo veel mogelijk onze route ingevuld. Zo is dan ook zichtbaarop de kaart waar we zijn geweest.

Dinsdag 19 mei 2015 San Sebastian - Bilbao - Pamplona

Dankzij weeronline (af en toe is wifi toch wel heel makkelijk..) weten we dat de weersvooruitzichten nog steeds niet echt goed zijn. Het bekijken van San Sebastian bewaren we dan ook maar voor (wellicht) een andere keer..

Vanochtend regende het toen we vertrokken. Volgens de reisgids was de kustroute vanaf San Sebastian erg mooi. We hebben een stukje van die route gereden en het blijft mooi, zo vlak langs de zee rijden. Omdat het maar bleef regenen hebben we op een gegeven moment de snelweg gepakt naar Bilbao.

In Bilbao ben ik naar het Guggenheim museum geweest. Dat stond al lang op mijn verlanglijstje, maar ja, Bilbao ligt meestal niet op één of andere route..  Flip is bij Bowie gebleven. Gelukkkig was het droog toen we aankwamen in Bilbao en hebben we samen om het museum heen kunnen lopen en dat is al erg de moeite waard! Als je de stad in komt rijden, rij je er als het ware zo tegen aan. Het is groot, heel groot. Door de ligging, materiaalkeuze en het ontwerp valt het natuurlijk enorm op. Het gebouw zelf is eigenlijk al een rit naar Bilbao waard.

Het museum zelf bestaat uit drie verdiepingen (begane grond, eerste en tweede verdieping). Helaas waren enkele ruimtes op de begane grond en de volledige eerste verdieping gesloten in verband met wisseling van exposities. Eigenlijk bleef nagenoeg alleen de tweede verdieping over met een expositie van Niki de Saint Phalle (onder meer bekend van de "nana's). Het sprak mij (gelukkig) enorm aan.

Eenmaal uit het museum was het weer gaan regenen en het was best fris. We hebben daarom besloten te vertrekken uit Bilbao en zijn eind van de middag aangekomen in Pamplona. Morgenochtend is het hopelijk droog en kunnen we Pamplona bekijken. De stieren rennen daar (nog) niet door de straten...

Woensdag 20 mei 2015 Pamplona - Zaragoza

Vanochtend vanaf de camping naar het centrum van Pamplona. De laatste dagen hebben we de steden waar we waren niet echt kunnen bekijken vanwege het weer, dus we hoopten dat dat nu wel kon.

Maar voordat we daar uberhaupt aan toe kwamen moesten we een parkeerplekje vinden. Half mei, 'sochtends rond een uur of half 11, dan verwacht je toch niet al te grote problemen. Dachten wij.. Nadat we ruim een half uur het centrum met de camper hadden verkend en ik Flip door smalle straatjes stuurde (daar waar de stieren door heen rennen in juli (!)) ontdekten we een parkeerplaats speciaal voor bussen, campers, etc. Toen eindelijk het centrum in.

Het leukste gedeelte van het centrum bestaat uit de smalle straatjes met leuke winkeltjes. Beetje door de straatjes gelopen, winkeltjes gekeken, etc. En toen begon het te plensen in Pamplona.. De lol gaat er dan toch wel een beetje af. Nog wat gegeten en toen naar de camper en gereden naar Zaragoza. We dachten overigens dat die Fransen nogal wat tolwegen hadden, nou die Spanjaarden weten er ook al wel weg mee. In die paar dagen dat hier rijden hebben we volgens mij al meer tol betaald dan al die weken in Frankrijk!

1. Wil:
    20 mei 2015
    Beste Danielle en Flip,
    Ik vermoed dat de mis in Lourdes niet in het italiaans was maar in het latijn.
    Goede reis verder en beter weer.
    Wil
  2. Aad An en ton:
    20 mei 2015
    wat een mooie omgeving zitten jullie zeg. En weer wat reistips erbij. Hoop dat t weer vanaf nu mee gaat zitten. Ben weer benieuwd naar t vervolg. Veel plezier!!
  3. Gina:
    21 mei 2015
    Leuk stukje weer Daantje en Flipper! M'n favoriete stukje was persoonlijk: 'een tolbadge, gewoon in Vlaardingen gekocht!'
  4. Jeroen:
    Ola Flip en Daan,
    Erg leuk om jullie avonturen zo te volgen met de mooie foto,s erbij (krijg bijna zelf de neiging om op marktplaats een camper te gaan zoeken en ook Europa in te trekken). Heel veel plezier met z'n drietjes met het vervolg en mochten jullie een kitespot waar je echt naar toe moet gaan dan hoor ik het graag;).
  5. Erik en Annique:
    21 mei 2015
    Wat heerlijk om elke keer weer jullie avontuur te lezen en dat jullie lekker genieten!

Kijk alweer uit naar jullie volgende avontuur!

Xxx
  6. Margret:
    21 mei 2015
    mooi stuk weer gereden, mooie foto´s ontzettend gaaf. Jammer dat het weer in Noord Spanje niet iets beter is maar toch mooie dingen gezien. Kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Veel liefs xxx
  7. Ton en Miran:
    21 mei 2015
    Jammer dat het weer een beetje tegen zit, maar wat is het Baskenland mooi. Hoop dat dat zon weer snel gaat schijnen, waar Spanje bekend om is. We geniet van jullie foto's en verhalen. Genieten jullie maar lekker van deze geweldige reis.
    Groetjes
  8. Wendy:
    25 mei 2015
    Hey Flip en Daan, wat een verhalen allemaal leuk hoor. Wat leuk dat Bowie er ook zo van geniet. Hopelijk word het weer ook wat beter onderweg. Groetjes van ons allemaal
  9. De ponnen:
    28 mei 2015
    Echt leuk om te lezen. Gaat de tijd snel he!!! Jullie worden wel gemist hier hoor. Dikke kus